Friday, November 12, 2010

.:ROBOT:.

Robot, satu perkataan yang agak biasa kita dengar di zaman sains dan teknologi ini. Robot digambarkan dengan pelbagai persepsi, ada yang menggambarkan robot itu baik, boleh diharap dan ada juga yang menggambarkan robot sebagai sesuatu yang satu hari nanti akan menakluki bumi, dan cuba menghapuskan manusia. Walau apa sekali pun tanggapan yang diberikan, adakah kita tahu definisi robot yang sebenarnya? Kebiasannya apabila berkaitan dengan robot, kita akan terfikirkan sebuah mesin yang bentuk seakan manusia, melakukan tugas-tugas manusia. Ataupun sebuah mesin dalam bentuk apa sekalipun melakukan tugas yang tidak mampu atau terlalu bahaya untuk dilakukan manusia.


Perkataan Robot pertama kali digunakan oleh Karel Capek di R.U.R (Rossum’s Universal Robots) pada tahun 1921. Ia berasal daripada perkataan Czech ‘Robota’, yang bermaksud buruh paksa. 
Namun begitu definasi robot itu sangat meluas. Disini saya letakkan beberapa definisi Robot dari kaca mata ahli dan pakar robotik dari barat.

Alan Mackworth, Pengarah University of British Columbia Laboratory untuk Computational Intelligence dan Presiden American Association untuk Artificial Intelligence berkata:
“It’s a machine that can sense and act and react in the world and possibly involves some reasoning for performing these actions, and it does so autonomously. By that definition a thermostat would be a robot. Though it’s not ‘aware’ it has a goal, that awareness isn’t required.”


Rodney Brooks, Pengarah Massachusetts Institute of Technology computer science and artificial intelligence laboratory berkata:
“To me a robot is something that has some physical effect on the world, but it does it based on how it senses the world and how the world changes around it.”

Gregory Dudek, Pengarah Centre for Intelligent Machines di McGill University in Montreal, menetapkan 3 kriteria untuk robot.
“They have to have a way of making measurements of the world, they have to have a way of making decisions – in other words, something like a computer, you could call that thinking informally – and they have to have a way taking actions.”

Walau apa sekalipun definisinya, bidang dalam robotik semakin meluas, rumit dan mencabar. Perkembangan bidang robotik bergerak seiring perkembangan bidang kejuruteraan elektronik dan komputer. Tahukah kita, terutamanya pelajar-pelajar saya (subjek mikropemproses dan pengawal), kemajuan dalam bidang mikropemroses dan mikropengawal juga memberikan kesan yang besar terhadap bidang robotik. Mikropemproses/mikropengawal biasa digunakan dalam sesuatu projek robotik. Bagi projek robot yang kecil mikropengwal kebiasaanya akan digunakan yang mana mikropengawal ini berfungsi sebagai 'otak' kepada robot tersebut. Apakah itu mikropengawal ? Saya akan terangkan tajuk ini dalam post akan datang...



No comments:

Post a Comment