Friday, November 12, 2010

.:MIKROPENGAWAL - PIC16F877A:.

Micropengawal atau dalam bahasa Inggerisnya Microcontroller, bagi Pelajar kejuruteraan Elektrik/Elektronik, mungkin biasa dengan istilah microcontroller atau ringkasnya uC/MCU.


        Mikropengawal adalah sebuah komputer kecil yang dimuatkan kedalam satu cip ataupun IC (Integrated Circuit), bermaksud CPU, RAM, ROM, input/output port dan serial communication interface semuanya dalam satu cip sahaja. Selain itu, mikropengawal juga dikenali dengan IC yang boleh diprogramkan. Sememangnya uC ini mesti diprogramkan, kerana sesebuah uC yang dibeli adalah kosong, bermaksud tidak diprogramkan. Ianya mesti di programkan oleh pengguna untuk tujuan aplikasi sistem terbenam (embeded system) ataupun pun untuk aplikasi yang lain seperti mengawal robot.


       Terdapat banyak uC di pasaran seperti PIC, Atmel, Motorola, Rabbit dan Freescale. Setiap jenis dan model mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Disini saya hanya pernah menggunakan uC jenis PIC16F84A, PIC16F877A, Rabbit 3200 dan Rabbit 3400. Namun pada pandangan saya, uC yang paling popular dan termurah setakat ini adalah PIC. Walaupun begitu, Atmel juga semakin meningkat naik, dan board yang berasaskan Atmel juga semakin banyak di pasaran seperti Arduino (saya tak pernah guna, cuma tahu yang board ini juga senang digunakan berdasarkan recomendation daripada kawan-kawan). Di PMU, saya akan cuba dedahkan kepada para pelajar dengan uC jenis PIC16F877A, kerana uC jenis ini senang untuk digunakan, harganya yang murah (sekitar RM25-RM29) serta senang untuk diprogramkan, kerana PIC sekarang tidak hanya boleh diprogramkan dengan Assembly Language/Bahasa Himpunan sahaja, tetapi pelbagai seperti Bahasa C dan PIC Basic yang mana bahasa ini lebih mudah untuk di fahami dan diprogramkan.


Apakah itu PIC? PIC16F877A?


Saya akan terangkan lebih lanjut dalam post saya akan datang.



No comments:

Post a Comment