Thursday, December 9, 2010

.:Litar Teras PIC16F877A:.


Memandangkan terdapat beberapa kumpulan projek pelajar menggunakan mikropengawal PIC16F877A, maka disini saya tunjukkan litar asas/teras bagi mikropengawal PIC16F877A. Litar teras uC ini adalah perlu untuk membolehkan PIC16F877A berfungsi. Nilai pengayun kristal (cystal oscilallator) tidak semestinya 4 Mhz. Disini saya lebih menggalakkan pelajar menggunakan Pengayun Kristal 20 Mhz, kenapa? Saya tinggalkan persoalan ini untuk memudahkan saya tanya semula soalan ini semasa pembentangan projek nanti. Tanda anak panah dikedua  arah menunjukkan pin tersebut adalah jenis 'bidirectional I/O pin' bermaksud pin tersebut boleh dijadikan sebagai pin masukan ataupun pin keluaran, manakala anak panah satu arah (yang menunjuk kedalam/keluar sahaja) bermaksud ia adalah pin masukan/keluaran. Litar ini adalah litar asas, oleh itu untuk setiap aplikasi, sekurang-kurangnya, komponen yang tersebut adalah wajib ada bagi membolehkan sesuatu litar PIC16F877A berfungsi, kecuali pin1, MCLR. Kenapa? Sila baca helain data (Data Sheet PIC16F877A).



8 comments:

  1. untuk rujukan lebih lanjut dan penerangn yg lebih jelas, tngok kat link ni..
    http://www.locxtronic.com/pictutorial1.html

    ReplyDelete
  2. Encik... Sudah saya cuba board yg dijual di cytron, pin MCLR dia ada output sebanyak 4v.. tapi kat board saya xda.. adakah tu masalah board saya yg x dpt function??

    ReplyDelete
  3. erm..mungkin juga tu... saya pun x sempat nak buat uji kaji pasal tu... so far problem awak dah setel kan? so..tahniah... hahah...gud luck for your presentation...sori sgt lambat reply...very busy...

    ReplyDelete
  4. http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=10468 PIC with RF

    ReplyDelete
  5. http://www.youtube.com/watch?v=J7MHqEtkCAc&feature=player_embedded#!
    nie video dr cytron guna PIC16F877, mereka guna kan Remote control wire joystick, kalau yang wireless....adakah perlu sbarang perubahan pada litar...?

    ReplyDelete
  6. remote control yang digunakan ada jenis PS2, yang mana ianya mempunyai format tersendiri untuk mengantaramuka. kalau dalam video cytron tu,diorg guna produk yang diaorg buat iaitu PS2 stater kit...(litar tambahan yang diperlukan) kalau betul2 nak sama dengan video tu, bukan stakat litar untuk PS2, malah perlukan juga litar PID untuk membolehkan pengguna mengawal kelajuan robot tersebut guna PWM. susah skit nak terang secara ringkas & tanpa digram... harap ble faham

    ReplyDelete
  7. as salam , encik kalau sy gunakan crystal oscilator 8MHz boleh ke ?

    ReplyDelete