Monday, November 22, 2010

.:PIC Target Board:.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya saya dapat menyiapkan sebuah target board bagi kegunaan pelajar-pelajar saya yang berminat dalam aplikasi sistem terbenam dan robotik menggunakan mikropengawal PIC. Ciri-ciri target board yang telah saya hasilkan :
  • Target board ini digunakan untuk memprogramkan PIC.
  • Target Board ini boleh disambungkan terus dengan programmer PICKit2.
  • Dilengkapi dengan terminal blok, untuk setiap input/output pin bagi memudahkan komponen mudah dipasang dan ditanggalkan.
  • Zif Soket digunakan untuk memudahkan PIC ditanggalkan dari soket. Berlainan dengan menggunakan soket IC biasa ataupun turn pin soket, yang boleh menyebabkan kaki PIC bengkok dan seterusnya patah semasa memasang dan menanggalkan PIC.
  • Pelajar boleh menguji komponen seperti PIC, Oscilator, LED, atau apa-apa komponen yang disambungkan pada PIC.
  • Pelajar boleh melihat perbezaan sekiranya oscilator/pengayun 20Mhz dan 4Mhz digunakan dalam litar teras PIC, kerana saya telah sediakan terminal blok untuk kaki oscilator, oleh itu jenis oscilator boleh ditanggal dan ditukar.
  • Pelajar boleh menggunakan board ini sebagai prototaip sementara. Setelah semuanya berfungsi seperti yang diinginkan barulah litar sebenar dibuat.
Pelajar-pelajar yang berminat dengan PIC, ingin belajar PIC, sistem terbenam dan robotik, dan berminat dengan board ini, sila email hsani2u@gmail.com atau berjumpa terus dengan saya. Saya akan cuba guide/pandu ke jalan yang benar. heehehee...

InsyALLAH sekiranya berkesempatan saya akan 'post'kan cara-cara untuk 'hack' servo motor ke DC motor biasa. Setakat ini belum berkesempatan, sebab sibuk banget... tapi mana-mana pelajar yang tak sabar boleh jumpa dengan pelajar projek dibawah seliaan saya, saya dah ajar mereka cara-caranya. Sila belajar dari mereka.




No comments:

Post a Comment