Friday, December 31, 2010

.:Projek PIC-LCD HD44780:.

Liquid Crystal Display (LCD) adalah sebuah alat untuk memaparkan sebarang imej atau pun character (huruf,nombor, simbol dan sebagainya). Projek yang saya hasilkan ini adalah untuk memaparkan perkataan pada paparan LCD HD44780 (16x2). Anda boleh lihat hasilnya pada gambar dibawah :

Hasil Projek

Kepada pelajar-pelajar yang berminat untuk menghasilkan projek ini, saya senaraikan komponen asas yang diperlukan :

Dibawah saya sertakan litar bagi projek ini. Juga sila rujuk post saya bertajuk .:Litar Teras PIC16F877A:. dan .:Litar Alternatif Pengatur Voltan:.


Di sini juga saya sertakan programming untuk PIC16F877A. 

Programming LCD Display (16x2) with PIC16F877A

Selamat mencuba. Sekiranya perlukan sebarang bantuan ataupun pertanyaan, sila berjumpa saya atau email saya hsani2u@gmail.com



2 comments:

  1. thanks for the info. i would like to ask a question:
    Is it needed to have two separate 5V (2 voltage regulator)? - 1 for lcd and another for pic. or both of the components can be power together?
    thanks in advance =]

    ReplyDelete
  2. the LCD and the PIC can be powered together

    ReplyDelete